This page mainly refers to courses that have been held in Danish so I have found it natural to keep most of the page in Danish. This page is mainly made as my own archive of teaching related stuff so that is more accessible to myself at later times. Please note that this page does not claim to be complete.
Contact infoE-mail: Telephone: +45 39 56 41 71 Skype: peterharremoes Private address: |
Daglig
undervisning
Jeg underviser til dagligt i matematik på Niels Brock. Jeg
har nu afsluttet undervisningen af det turbohold jeg har
haft i juli-august. Jeg starter 2 nye hold op i
begyndelsen af oktober. Nærmere oplysninger om mit seneste
Mat A hold kan findes på kursets hjemmeside: Matematik A.
På Niels Brock bruger vi Fronter, hvor der ligger specifik
information til de enkelte hold.På denne side har jeg samlet diverse materiale som er mere eller mindre relevant i forhold til undervisningen.
|
Nogle andre aktiviteterUd over matematik underviser jeg i alle discipliner
inden for klatring og bjergbestigning. Jeg er endvidere
involveret I uddannelse og eksamination af instruktører. |
KursushjemmesiderMere information
mine kurser jeg kan findes på kursernes hjemmesider, som
løbende opdateres sålænge kurset varer. Nogle undervisningshæfter i matematikDisse kursusnoter opdaterer jeg løbende. Kursusmateriale for et givet kursus findes via kursets hjemmeside. Logik
Undervisningshæfte på A-niveau. Jeg planlægger en
omskrivning af dette materiale, hvor konnektiver
defineres vha. tabeller med 2 indgange i stedet for den
sædvanlige måde at skrive sandhedstabeller på. Fysiologiske betingelser for indlæringFor at kunne lære
effektivt er det vigtigt at visse basale forudsætninger
er i orden. Repetition og konsolidering af semantisk videnSystematisk repetition og konsolidering af semantisk viden er et område som den danske uddannelsessystem lægger alt for lidt vægt på. Et tilbagevendende problem I undervisning I matematik på gymnasielt niveau er at gymnasiasterne/kursisterne ikke kan brøkregning. De har ganske vist alle sammen lært brøkregning I et eller andet omfang I 6-7 klasse, men den dag de har brug for det kan de det ikke. Og hvis man ikke kan det når man har brug for det, så kunne man lige så godt have ladet være med at lære det! Det er tilsyneladende en holdning jeg står alene med, for det er slet ikke noget som er oppe I den skolepolitiske debat. Eksempel Til og med august 2012 foregik der følgende I min undervisning på GSK Mat A i differentialregning. Opgaven er at bestemme monotoniforholdene for et 3.-gradspolynomium. Vi differentierer funktionen og sætter lig nul. Vi skal nu løse ligningen og jeg spurgte hvordan. Hvis ingen svarede, gjorde jeg opmærksom på at det var en 2.-gradsligning. Ordet 2.-gradsligning var som at trykke på en knap. Enten viste de hvordan man skulle løse 2.-gradsligninger vha. Diskriminantmetoden eller også var de lidt flove over ikke at kunne huske det. Efter en kort repetition af diskriminantmetoden viste alle hvordan den type opgaver skulle gribes an, og så var det bare at smøge ærmerne op og gå I gang med at regne en masse opgaver. Jeg havde ingen Mat A hold I efteråret 2012 , men I foråret 2013 havde jeg to hold og prøvede at gennemføre samme model som tidligere. Som noget nyt var reaktionen når jeg sagde “2.-gradsligning” nu at de ikke kunne se hvad det skulle hjælpe at vide at det var en 2.gradsligning. Jeg kunne lige så godt have sagt 3. gradsligning eller noget andet. Vi skulle med andre ord begynde forfra med hvordan man løser 2.-gradsligninger. Tidligere har vi motiveret differentialregning ved at det gjorde os I stand til at reducere en svær opgave (monotoniforhold) til en let opgave (løse 2.-gradsligninger), men nu laver differentialregning et svært problem om til et andet svært problem, så hele pointen falder til jorden. Iøvrigt er det lige let at finde nulpunkter og monotoniforhold med de CAS-værktøjer som kursisterne nu har til rådighed, En væsentlig grund til at bruge så meget tid på på monotoni er øjensynligt atdet giver træning I differentialregning, men med CAS-værktøjer til rådighed falder den pointe helt til jorden. Semantisk videnVor viden, vaner, minder, erindringer osv. er organiseret på forskellig vis hjernen. Lillehjernen styrer f.eks. vore indlærte bevgelsesmønstre og det er velkendt at hvis man først en gang har lært at cykle, så glemmer man det aldrig. Motorisk hukommelse som evnen til at cykle er et eksempel på er imidlertid fuldstændigt anderledes indrettet end semantisk hukommelse. Semantisk hukommelse vedrører viden og fakta og er det som vores uddannelsessystem lægger mest vægt på. Man siger også at semantisk hukommelse drejer sig om den form for viden, hvor vi ikke kan redegøre for præcis ved hvilken lejlighed vi fik den. Uanset om man kalder det matematisk viden, kompetencer, færdigheder, kendskab, kundskab eller forståelse, vil det I langt overvejende grad høre ind under den semantiske hukommelse. Det væsentlige er I denne forbindelse at der gælder nogle almene principper som styrer I hvor høj grad vi husker bestemte dele af det indlærte, og disse principper er uafhængige af om det drejer sig om matematiske metoder, kongerækken, salmevers eller uregelmæssige verber. KonsolideringHvis man har lært en bid semantisk vide, skal den konsolideres for at blive hængende i længere tid. Det vil sige at hvis man har lært noget, men ikke bruger det, så vil det blive nedprioriteret til fordel for andre emner, som måske er mere nyttige. Dette er selvfølgelig velkendt, men det er mindre velkendt at konsolideringen helst skal finde sted I et forholdsvist lille vindue. Hvis man f.eks. Har lært et emne intensivt i 4 timer, så vil det optimale være at tage en pause på ca. 4 timer og så arbejde videre med emnet intensivt i 2 timer. I disse 2 timer danne sig overblik over hvad man havde lært og hvad var vigtigt. Hvis det er muligt skal man sætte sin nye viden i forbindelse med anden viden man har i forvejen, så der kan dannes hensigtsmæssige associationer på tværs mellem emnerne (eller fagene). En anden vigtig form for konsolidering består i at anvende sin viden til nye problemer, hvilket automatisk en prioritering af stoffet, så de dele som er mest nyttige I forhold til problemløsning bliver opprioriteret. Med den første konsolidering har man nu kendt til emnet i 10 timer og kan derfor holde en pause på intil 10 timer inden næste konsolideringsfase, hvor man igen arbejder intensivt med emnet. Denne gang behøver man kun at bruge 1 time på konsolidering. Sådan fortsættes resten af livet. Længden af en pause må ikke overstige hvor lang tid man har kendt til emnet, så længden af pauserne kan ca. fordobles og den tid man bliuger på konsolidering kan halveres. RepetitionPepetition betyder gentagelse og er en meget udbredt metode til konsolidering. Metoden har dog både fordele og ulemper, og bør derfor aldrig bruges alene. Fordelene først
Konsolidering vha. Repetition kan desværre også forbundet med væsentlige ulemper:
Repetition er derfor mest egnet til at lære simple alment accepterede kendsgerninger, som ikke kræver den store fortolkning. FlashcardsFlere undersøgelser har vist at systematisk brug af flashcards er en af de mest effektive metoder til at læresemantisk viden. Jeg har ikke tidligere brugt flashcards hverken selv eller som en del af min undervisning. Da jeg aldrig underviser I noget jeg ikke selv vil bruge, vil jeg derfor selv forsøge at bruge flashcards og hvis jeg kan få det til at fungere vil jeg introdcere brugen I mine kurser i foråret 2014. Et flashcard har størrelse som et visitkort. På den ene side skriver man et spørgsmål. På den anden side skriver man svaret. Kortene kan så bruges til at repetere sammen med en anden kursist eller en anden hjælper. En mere systematisk metode er dog at bruge kortene sammen med en lærekasse. I løbet af mine kurser skal kursisterne lave 6 emneopgaver. Som noget nyt I foråret 2014 skal de til hvert emne formulere 10 spørgsmål med tilhørende svar til emnet. Det skal være de vigtigste formler, definitioner, eller sætninger. Beviser og eksempler kan derimod ikke bruges. Jeg læser opgaven igennem og checker deres spørgsmål og svar. Når de har fået opgaven tilbage, laver de 10 flashcards, som de resten af kurset skal bruge til repetition af emnet. Forlaget Trip laver ganske vist nogle 'spillekort' som er en slags flashcards. De er dog beregnet til at spille en form for 500 eller Rommy, og det er givetvis underholdende men næppe effektivt. Hvis man er fire, som spiller, vil det højst være en af spillerne som er i gang med at lave matematik, og en effektivitet på 25 % er langt under det acceptable. LærekasseEn lærekasse består af et antal rum, hvori der ligger flashcards. Jeg har tænkt mig en lærekasse indrettet på følgende måde:
Nye falshcards lægges i første rum, og repetitionen starter. Hvis man svarer rigtigt på et spørgsmål, så lægges kortet over i næste rum. Hvis man svarer forkert, lægges kortet tilbage i første rum. Elektroniske flashcards? Når jeg er blevet fortrolig med brug af fysiske flashcards vil jeg undersøge om der vil være en fordel I at lave elektoniske flashcards og lærekasser. Man kunne forestille sig det lagt ind som en app til mobilen, hvilket mange af mine unge kursister nok ville synes var lækkert. Open source projektDette projekt har til formål at samle oplysninger om mulighederne for at lave matematik på gymnasieniveu med open source programmer. Alle programmerne skal være af en sådan kvalitet, at de også kan bruges på videregående uddannelser. Programmer kan vurderes ud fra følgende kriterier:
Brugen af CAS-værktøjer i matematikundervisningen og ved eksamener er forbundet med mange principielle pædagogiske spørgsmål. De forskellige CAS-værktøjer vil fungere ganske forskelligt i en undervisningssammenhæng, men pædagogiske overvejelser er ikke en del af dette projekt. Projektet går udelukkende ud på at klargøre i hvilket omfang det er muligt at bruge open source CAS-værktøjer til at løse opgaver, som nu typisk læses med CAS-værktøjer, som ikke er open source. En oversigt over nogle vigtige open source matematikprogrammer kan findes på Open and Free Math Programs. På Niels Brocks GSK-afdeling plejer vi at bruge TI-nspire som CAS-værktøj. Dette fungerer langt hen af vejen udemærket, men det har også nogle klare ulemper.
LyXDette tekstbehandlingssystem giver en meget brugervenlig brugergrænseflade til LaTeX. Nogle kursister har lidt problemer med at installere programmet idet det skal installeret sammen med MikTeX. Nogle har problemer med at indsætte grafik. Output er af højeste kvalitet, og kan uden probelmer anvendes på tekniske uddannelser. LyX-skabelon
Jeg har lavet denne LyX-skabelon i et format egnet til
at lave emneopgaver. RDette er et af
standardprogrammerne til at lave statistiske analyser. I
sin grundform er det baseret på kommandolinjer, men der
findes også grafiske brugergrænseflader til R. GeoGebraDette
matematikprogram er de senere år blevet ganske populært
i folkeskolen og kan bestemt også bruges på
gymnasieniveau. Programmet startede som et
geometriprogram, men med de seneste versioner er der nu
også kommet regneark, statistik og CAS og programmet er
under konstant udbygning. På en del punkter synes jeg
programmet er mere pædagogisk opbygget end f.eks.
TI-nspire, men på følgende 2 punkter er GeoGebra
svagere:
Grafik i LyX Forklarer
hvordan grafik flyttes fra GeoGebra til LyX. Det er
muligt at kopiere figurer som pgf-kode så det kan
indsættes i et LyX/LaTeX dokument. Dette giver mulighed
for at finjustere figurer i alle detaljer. MaximaDette er et af de
ældste CAS-værktøjer, og det bliver stadig vedligeholdt
selvom det aldrig har fået den helt store udbredelse.
Programmet kan klare de fleste CAS-beregninger på
gymnasieniveau. Man har tidligere kunnet køre det inde
fra LyX, men der er ændret i opbygningen af programmet,
så det i øjeblikket ikke er muligt. Forløb forår 2014På Matematik A har
jeg i foråret 2014 taget udgangspunkt i programmet
GeoGebra. En mindre gruppe på 5 kursister havde
tidligere brugt TI-nsipire og en enkelt kursist brugte
Maple. På trods af at GeoGebra er open source var
der nogle af kursisterne, som meget langt hen i kurset
stadig ikke havde sat sig ind i opbygningen af
programmet. Det bliver spændende at se hvordan
kursisterne har klaret skriftlig eksamen. Undervisningsmateriale til klatrekurserEn del af Dansk
Klatreforbunds kursusmateriale, som har ligget på
Klatrekontoret i Brøndby, er tilsyneladende bortkommet.
For at sikre at det ikke går tabt, vil jeg derfor lægge
mest muligt af det frit tilgængeligt på denne
hjemmeside. I de tilfælde hvor jeg er forfatter, må
materialet kopieres frit forudsat at det angives, hvor
materialet oprindeligt kommer fra og at denne copyright
betingelse følger materialet. Hvis du ligger inde med
gammelt kursusmateriale, som mangler i listen nedenfor,
kan du sende det til mig i elektronisk form eller
papirform, så vi også kan få det med. How to learn mathematicsLearning mathematics is like exploring a new area. There are three methods of exploring a new area and the best way to explore the area is to use all three methods. Look at a map In a mathematical education this typically means reading a textbook. Like a map a textbook should be precise and comprehensive. One should be able to dig into a detail and see exactly how the recommended techniques regarding this detail work. In a mathematical textbook it means for instance that proofs should be given without any shortcuts. Take a guided tour That means attend a class with a teacher. The teacher should not try to be complete in the exposition of a topic but should instead prioritize. The teacher should demonstrate devotion to the subject and facilitate a link between feelings and knowledge. Therefore the teacher should emphasize feedback on the achievements of the students. Explore by your self The student should explore the topic by their own. Some exercises should be formulated in an open manner where there is not only one correct answer. The highest marks should only be given to students that show their ability to work with the topic without specific guidance from a teacher. I think much math teaching suffers from a bad balance between these aspects of learning.
Mathematical notationI think mathematical notation and terminology is very important and I think most mathematicians have an all too dogmatic and conservative view on this topic. Obviously it is extremely convenient that mathematical notation is more or less the same all over the world, but sometimes mathematical notation has got stuck in a way that makes it unnecessarily difficult to teach or learn the topic. I wonder how easy math would be if our language and notation was really "optimized". The basic mechanism is that the trendsetters are the best or most famous mathematicians or textbooks. Mathematics is complicated so most people do not challange the autorities and just copy the notation and terminology from the masters. Evalueringer, anbefalinger mv.Evalueringsskemaer Sammentællinger af evalueringsskemaer for forskellige af mine hold på Niels Brock. Med Niels Brocks nye system for elektronisk evaluering er svarprocenten desværre faldet. Hvis holdet er lille og/eller svarprocenten er lav vil der kunne være så få besvarelser at systemet slet ikke genererer en elektronisk rapport, hvilket betyder at ingen for (eheller ikke jeg) får kursisternes evalueringer at se, hvilket er højst utilfredsstillende. Jeg tror derfor jeg parallelt med de officielle elektroniske evaluringsformularer vil lave mine egne i stedet for kun at supplere med de officielle evalueringer med mundtlige evalueringer. Karakterstatistik
for mine kurser på Niels Brock Denne
karakterstatistik opdateres løbende. Diverse linksEllipse
Lille animation af hvordan man tegner en ellipse og af
nogle af ellipsens egenskaber. |